Veckan som gått!

I veckan har det varit mycket att göra, de ringde i alla fall från Barnmottagningen och berättade att proverna på Abbe var helt ua. Så det är väl bara att fortsätta kämpa och vi skulle få höra av oss i mitten av december om det inte var bättre.

I går var jag till Bruksgodset för en heldag med Rakubränning och middag. Det var såååå otroligt spännande att få se vad det skulle bli av det som inte såg ut för att kunna bli något av (lång konstig mening).


Rakutemplet i Banafjäl:
Lördagens aktiviteter i Rakutemplet.

Det gick till på så sätt att vi skröjbrände vårt gods inne, eller rättare sagt AnnaKarin o Peter gjorde det. Så igår glaserade vi efter konstens alla regler...eller jag vet inte om det fanns så mycket regler...

Sedan tog vi ut det, stoppade det i tunnan o tände gasoltuben, jag var livrädd att det skulle åka i taket. Jag såg potentiella brännskador överallt...riskanalytiker som man är.

Det blev ca 1000 grader varmt i tunnan, vi väntade tills glasyren smälte och släckte gasolen. Efter det la vi godset i tunnor med sågspån för att förlänga bränningsprocessen, där fick de ligga i ca 15 minuter. För att sedan ta upp det o stoppa det i iskallt vatten. Då vi tog in det var det kolsvart av sot. Men efter lite putsning med svinto så var lyckan stor.






Sen åt vi sen och väldigt god middag...




Har fotat en del av mina saker:

Granarna (brända i Raku):


En stor skål (brända i Raku):


Kakelplattor med tomtar o text; TOMTEN och FROST:





har inte lagt in bilder på allt, det tar sån tid. Jag 2 vita drejade skålar kvar som ska brännas imorgon tror jag....På onsdag är det sista omgången, men sen börjar det om i februari igen. Hoppas mitt arbete tillåter att jag hinner vara med.

Ni som gillar vit keramik med text ska inte missa nästa inlägg, AnnaKarin har gjort så fina mjölkkannor i lämplig storlek...ska köpa mig en sådan jag.

I kväll har mamma o pappa varit hit med pizza o tårta farsdag till ära, vi skulle dit men Abbe har feber o en envis rinnande snuva. Far min har drabbats av Tinnitus pga ett larm på jobbet som gick av, hoppas det går över fort!

Sov Sött!








Kommentarer
Postat av: HelenaN

Vilka urfina granar du har gjort, Åsa!

2009-11-08 @ 21:59:24
URL: http://www.helenas-web.nu
Postat av: Anna Hallin

Alla sakerna var jättefina...men granarna..vilken kärlek:)

2009-11-08 @ 22:52:00
URL: http://annahallin.blogg.se/
Postat av: Linda Edman

Men Åsa, vilka fina granar! Väntar med spänning på nästa inlägg...som du förstår. Kram på er!

2009-11-17 @ 14:45:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0